Cum se vede goana dupa joburi la iesirea din recesiune

Drumul cu masina pana la Sala Palatului, cladire aflata in apropiere de Ateneul Roman, care gazduieste a zecea editie a celui mai mare targ de cariera din Romania – Angajatori de Top, dureaza circa 25 de minute. Si doar pentru ca e sambata. In timpul saptamanii, o distanta de 10-12 kilometri, dinspre cartierele marginase si pana in zona centrala, se poate masura in ore.

Este ora 14:00, iar parcarea Salii Palatului este plina, semn ca tinerii, studentii si profesionistii cu experienta au profitat de vremea frumoasa si au venit sa-si caute un job in tolba cu 2.250 de locuri de munca pe care au adus-o cele 90 de companii participante la eveniment.

Pe treptele cladirii, foarte multi baieti si fete, cu varste sub 25 de ani, isi trag sufletul dupa ce au lasat zeci si sute de CV-uri la standurile angajatorilor. Par mai obositi ca dupa o zi de munca desi, multi dintre ei, par sa nu mai fi lucrat pana acum.

Inauntru este foarte multa agitatie, aglomeratie si caldura. Primul stand care intalneste privirile vizitatorilor este cel al Kraft Foods Romania, pe langa care se plimba pe role doi tineri ce impart diverse flyere.

In stanga, vizitatorii primesc o bomboana de ciocolata, insotita de un traditional flyer.

Pe hipo.ro, versiunea online a targului, Kraft Foods Romania are cinci joburi postate, dintre care doua sunt pentru candidatii de entry-level, iar celelalte, pentru candidatii cu 1-5 ani de experienta.

Dupa cateva minute prin furnicar, apare si cel mai impresionant stand de la targ, care apartine Dacia Groupe Renault. Trei doamne incearca sa faca fata celor 40-50 de tineri care asteapta aliniati la coada, pe mai multe randuri, pentru a obtine informatii despre joburile disponibile ori sa-si lase un CV.

In interiorul standului sunt 4-5 dosare, pline ochi de CV-uri. Si mai sunt doua ore si jumate pana la inchiderea targului. Compania are 25-30 de pozitii deschise. Toate tehnice.

“Vai de mama mea!”, spune un student aflat in trecere pe langa standul francezilor de la Renault, cu trimitere clara catre aglomeratia infernala de la targ. La cativa metri mai incolo, Maria, in varsta de 37 de ani, incearca sa traga cu ochiul la ofertele de munca. In acelasi timp, trebuie sa aiba grija si de fetita ei, rasucita si naucita de oamenii care trec pe langa ea.

“Nu am avut cu cine sa o las acasa si trebuia sa vin la targ. Lucrez de patru luni ca inspector asigurari si vreau sa-mi caut un loc de munca mai bine platit. In acelasi domeniu sau in altul. Mi-ar placea sa fac si o activitate de birou. Ideal ar fi cu program redus, pentru ca trebuie sa am grija de copil”, sustine Maria. Ea vrea un salariu net de “15-20 de milioane”, adica 1.500 – 2.000 de lei, putin mai mult decat salariul mediu net din economie, care in februarie a fost de 1.414 lei, potrivit datelor prezentate de Institutul National de Statistica (INS).

Un student, insotit de doi prieteni, trece pe langa Maria si exclama “Caterinca!”. Nu a vazut niciun instrument de cantat, ci doar foarte multi oameni aflati in cautarea unui job.

Putin mai incolo, un alt stand impresioneaza. Cel al Coca-Cola HBC Romania, unul dintre cele mai cunoscute branduri din intreaga lume, care in a doua parte a lunii mai aniverseaza 125 de ani de existenta.

In fata standului, stau 30-40 de tineri, care asteapta sa discute cu o alta tanara, care anul trecut a intrat in companie pentru un stagiu de internship si nu a mai plecat.

“Daca esti talentat, entuziast si in cautarea unei experiente de neuitat, te invitam sa scrii primul capitol al carierei tale prin intermediul unei dintre cele 18 pozitii de internship”. Asa scrie pe unul dintre “fluturasii” de pe masa din fata standului.

Posturile deschise sunt pentru departamentele comercial, productie si resurse umane.

“Stagiile sunt platite si nu te da nimeni afara dupa trei luni, daca iti faci treaba asa cum trebuie”, declara persoana de la stand, care nu dezvaluie insa ce salarii ofera angajatorul pentru cele trei luni de practica.

Fiecare angajator important prezent la eveniment, fie ca este vorba de ING sau de Japan Tobacco International (JTI) Romania, strange cel putin 20 de oameni in fata standului.

“Aratam ce oferte ai, ca sa-ti spun ce ma intereseaza pe mine. Asa mi se pare normal. Nu sa le spun eu ce vreau de la ei”, ii spune un tanar prietenului sau care il insoteste la targ.

La primul etaj, reprezentantii eJobs, cel mai mare site de recrutare de pe piata locala, impart pliante promotionale. Atrasi de numele construit in 12 ani de existenta romaneasca, candidatii se opresc si primesc materiale distribuite de reprezentantii site-ului.

Unii se opresc si intreaba despre joburile disponibile, vor feed-back referitor la CV sau doresc sa afle daca se fac angajari chiar pentru site.

“Am strans si ceva CV-uri, pentru ca avem niste pozitii de programator PHP pentru care trebuie sa recrutam”, dazvaluie Laura Chilom, HR consultant eJobs.

“Doua strazi“ la dreapta apare si o reprezentanta a TeamNet, o companie specializata in dezvoltarea si implementarea de aplicatii software. Pentru cateva zeci de secunde, standul ramane gol, dupa care se apropie 3-4 candidati, curiosi de informatiile care se regasesc in pliantele de stand.

Se cauta programatori cu experienta in Java sau Oracle. In total 12 pozitii libere, care necesita o experienta de minimum trei ani.

“Dintr-o suta CV-uri, cred ca doar 5% apartin unor candidati care ne intereseaza pe noi. Acest lucru se intampla si pentru ca foarte multi dintre participantii la un targ de joburi sunt studenti”, explica Gabriela Moisa, generalist resurse umane la TeamNet.

Compania are circa 300 de angajati, iar pana la sfarsitul anului ar putea ajunge la 350.

La cativa metri distanta se afla biroul de presa. In stanga, in jur de 50 de oameni asteapta sa intre in “clinica de CV-uri”. Acolo, fiecare va gasi un sfat despre cum sa-si faca CV-ul, ce sa elimine sau ce sa adauge pentru a le starni atentia angajatorilor. Multi dintre cei care asteapta cuminti la coada sunt trecuti de 30 de ani si par sa aiba nevoie de un sfat avizat.

La parterul Salii Palatului am intalnit celebra mascota a Michelin, care face poze cu fiecare tanar dornic de o amintire de targ, si pe Dragos Gheban, business development manager la Catalyst Solutions, un grup de firme cu activitati in consultanta si recrutare, care organizeaza Angajatori de Top.

Cu un aparat foto atarnat de gat, nu pare deloc obosit de toata agitatia din jur. “Cred ca pana la sfarsitul zilei vom depasi 15.000 de vizitatori. Numarul participantilor este foarte ridicat pentru ca am reusit sa aducem mai multe companii fata de editia anterioara, ceea ce a facut ca oferta sa fie mai variata. De exemplu, au aparut joburi in consultanta si marketing, domenii care pana acum erau destul de precaute. In ciuda numarului mare de joburi, nu putem spune ca s-a terminat criza, ci doar ca firmele au inceput sa recruteze pentru ca se pregatesc pentru cand economia o sa iasa din criza”, spune Gheban.

Anumiti economisti estimeaza ca economia Romaniei a iesit oficial din criza la sfarsitul primului trimestru, insa totul va fi clar in prima jumatate a lunii viitoare, cand INS va publica datele aferente perioadei ianuarie – martie 2010.

Companiile anticipeaza redresarea financiara a tarii si au postat circa 18.500 de anunturi de angajare la inceputul lunii aprilie, un record pentru primele patru luni ale anului, arata indicele lunar realizat de balaur.ro, care se bazeaza pe analiza anunturilor joburi provenind de pe principalele 27 de site-uri web romanesti cu oferte de locuri de munca.

SURSA : http://www.wall-street.ro/articol/Companii/102026/REPORTAJ-Cum-se-vede-goana-dupa-joburi-la-iesirea-din-recesiune.html

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu